Wednesday, January 13, 2010

cerita tamim dan sejarah dajjal...

ingin berkongsi pengetahuan...

pernah diceritakan kepada aku tentang tamimini. Rasulullah pernah memberi tahu tntang tamim akan hilang secara tiba2 kepada saidina ali (kalau x silap r. semasa tamim blk semua org x knal die, dan dia (rasulullah) ketika itu sudah wafat. jadi nabi memberi tahu kepada saidina ali yang tamim tu akan mempunyai tnda dibadan iaitu tnda hitam diblakang bdan.


CERITA KEHILANGAN TAMIM

tamim tetiba hilang disebabkan diculik oleh jin afrit ke dalam alam ghaib @ alam jin. ia bertujuan untuk menyesatkan si tamim ini. tetapi kerana keimanannya yang tiggi, tamim terlepas dari gangguan itu. sehinggakan segelintir dari jin2 itu masuk islam. setiap hari tamim berselawat kepada nabi dan beristighfar kepada Allah. kerana hal demikian, jin islam terdengar ayat2 suci itu dibaca dikawasan jin2 afrit. lalu jin islam itu melewati ke suara yang membaca ayat2 suci. setelah itu, jin islam bertemu dengan tamim dan bertanya kepada tamim kenapa berada disini. tamim menjelaskan yang dia diculik kemari. dengan serta merta, jin islam yang masa itu lebih kuat dari jin kafir, telah mengarahkan jin afrit yg menculik tamim membawa pulang ke tmpt asal. lalu jin afrit itu menghantar tamim ke tempat asal. kerana kejahatan menguasai diri jin itu, jin itu merancang untuk menggunakan tamim itu mendapatkan cincin nabi sulaiman yang mana sesiapa yang memakai cincin itu, akan berkuasai dibumi (pernah menonton cirita lord of the ring? diceritakan bahawa cerita LOTR adalah diambil dr cerita tamim ini kerana cerita tamim ini pernah di tulis didalam buku, dan berkemungkinan telah dicuri semasa islam kalah dengan perang salib). lalu si tamim pun sanggup mengambil cincin itu. sampai disuatu tmpt yg dikatakan terletak cincin itu, tamim samuk ke sebuah gua. semasa si tamim hendak ambil cincin itu, muncul ular berkepala 2. ada yang mengatakan 2 ekor ular. ulang itu melindungi cinci itu. ular itu menanyankan bagaimana tamim tahu dimana tmpt cincin itu disembunyi dan mcm mana tamim blh nmpak cincin itu kerana orang beriman dan nabi2 saja yg boleh nampak cincin itu. lalu tamim memceritakan kepada ular itu. lalu ular itu mengatakan yang tamim telah diperdayakan oleh jin afrit. lalu tamim memarahi jin itu. tidak silap, tamim ada mengugut kepada jin itu lalu menyebabkan jin itu takut, lalu menghantar tamim ke dunia balik. salam perjalanan itu, jin menasihatkan agar tamim berzikir semasa melaui suatu kawasan kerana jika tidak petir akan sambar kepada jin tersebut lantas akan mengenai tamim secara tidak sengaja. lalu seperti yang dinasihatkan, tamim berzikir, sehingga jin itu melaui disuatu kawasan yang tersangat indah, membuatkan tamim terpegun sehinggakan tamim berhenti beerzikir. oleh kerana itu, petir pun menyambar mereka, lalu jin terlepas tamim dari pelukannya, lalu tamim jatuh disebuah PULAU. ingat lagi pasal tanda hitam dibelakang badan tamim seperti yang nabi certiakan kdp saidina ali?


TAMIM DIPULAU

dipulau itu, tiada pun makhluk melainkan hanya tumbuh-tumbuhan. tamim bkehulu kehilir mencari makhluk, agar dia dpt tahu dimana dia sebenarnya. sehinggalah dia berjumpa dengan sekoar makhluk. dia bertnya kepada makhluk itu, lalu makhluk itu menyuruh tamim kedalam hutan lagi dan akan bertemu dengan makhluk dan bertanyalah soalan kepada makhluk itu. tamim akhirnya berjumpa makhluk itu dengan berantai dan melekat di bukit. (pernah menonton @ membaca cerita san wu kong? sekor monyet kayangan yang diterbenamkan badannya didlm tanah, hnya kepala saja diatas tanah, kerana membuat kerosakkan dibumi?)lalau tamim bertanya kepada makhluk itu mengenai tempat itu. tapi makhluk itu bertnya kepada tamim soalan."Ceritakan kepadaku tentang kurma di Baisan."
lalu tamim mnjawab "Ia hampir tidak berbuah lagi."
makhluk itu bertanya lagi "Bagaimana pula dengan Tasik Thabariya? Apakah airnya masih ada?"
Lalu tamim menjawab "Airnya hampir kering."
Dia bertanya lag "Bagaimana dengan nabi orang-orang ummiyin, apa yang dikerjakannya?"
tamim menjawab "Dia telah lahir di Makkah dan berhijrah ke Yathrib (Madinah)."
Dia bertanya "Apakah orang-orang Arab memeranginya lagi?"
tamim menjawab "Ya. Mereka memeranginya tetapi sekarang orang arab sudah mengikuti baginda."
makhluk itu bertanya lagi "baginda masih hidup?"
tamim menjawab " baginda sudah wafat" lalu makhluk itu berkata, "tidak lama lagi aku akan BANGKIT"
lalu tamim berasa pelik kerana soalan itu, lalu bertanya siapakah gerangan makhluk itu. lalu ia menjawab. "akulah dajjal" tamim bertanya bagaimana ia blh dirantai bergini rypa, lalu dajjal itu menceritakan kepada tamim



SEJARAH DAJJAL

dajjal diaktakan sudah dilahirkan sezaman nabi musa (jika x silap). sejak kecil lagi dajjal sudah blh berckp, sehinggakan puak dia mmengatakan dia adalah anak tuhan. oleh kerana dajjal selalu membuat kerosakkan di kampung die tinggal, dia dihalau keluar dr kampung. semasa mengembara, dia ditemani oleh syaitan, dan syaitan lah yang menyuruh dia berbuat kerosakkan. lalu Allah memerintahkan malaikat jibrail ( kalau x silap) untuk membawa dajjal ini ke sbuah pulau yg tiada penghuni untuk mendidik dajjal menjadi manusia yg baik dan baeriman. oleh kerana malaikat jibril

datang hnya 1 bln skali (kalau x silap) dan syaitan setiap masa melawati dajjal, dajjal sukar dibentuk lalu terlepas dr pulau itu melalui bantu syaitan. syaitan juga mengajar dajjal sihir2. oleh kerana sihir2 itu, dajjal mempunyai pengikut. dan dikatakan juga bahawa samiri itu sebenarnya adalah dajjal kerana kehebatannya menggunakan sihir. lalu selepas dihalau oleh nabi musa, dajjal dan pengikutnya ke sebuah pulau untuk menuntut dengan syaitan agar kehebatan sihir nya meningkat. tetapi belum smpat dajjal menguasai ilmu itu lebih mendalam, Allah memerintahkan jibrail merantainya di pulau itu. ada yang mengatakan pulau itu di segiti bermuda. sebelum dirantai, dajjal sempat mengajar pengikutnya sihir2 tertentu dan ideologi2 dajjal untuk membuat persiapan untuk die kluar kembali.

antara ideologi dajjal:

1-membuat bangunan tinggi2. hal ini kerana jika sesebuah rumah itu membuat maksiat, maka malaikat tidak masuk

kedalah rumah itu. bayangkan jika rumah yg membuat maksiat itu di tgkat 4. bagaimana malaikat mahu masuk kerumah

tgkat 3,2 dan 1 jika tigkat 4 penuh dngan maksiat. bagaiman bumi nak mendapat rahmat?

2-memecah belahkan umat manusia. masih ingt strategi devide and rules?

3-membuat bangunan piramid di kawasan2 tertentu. piramid @ segitiga melambangkan punca tenaga negatif, dan kubah @ bulat punca tenaga positif. bayangkan jika bnyak piramid dibuat di seluruh dunia, maka bnyklah tenaga negatifkeluar.

apa2 pon, ini hanyalah cerita yang diceritakan dan aku kongsi untuk rujukan sebagai ilmu, bkn sebagai kitab yang wajib dianuti. wallahu'alam. yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu datang dari hamba yang keji ini.

No comments: