Wednesday, June 22, 2011

kiasan realiti...

kamu ada sebuah tanah. berekar-ekar besarnya. kamu dan famili kamu berpindah dari kota maksiat ke kampung. hanya semata-mata mahu menghidupi kampung halaman yang terbiar.

tanah yang berekar-ekar itu kamu usahakan dengan baik. mengupah beberapa pekerja menjalankan usaha kamu. kamu menanam sayur, buah-buahan serta menternak binatan al-an'am untuk dijual.

setiap bulan kamu membiayai gaji pekerja kamu sebanyak rm800 seoran.dengan wang sebanyak rm10 ribu, kamu mengamanahkan ketua pekerja kamu untuk membeli barang keperluan.beli baja, benih, cangkul, kayu dan sebagainya. tapi mereka mensonglap beribu-ribu banyaknya duit yang diamanahkan. dan meminta lagi wang untuk membeli barang dengan alasan yang tidak menasabah, tapi kamu percaya bulat-bulat.

tiba waktu musim menuai. buah-buahan banyak dikutip. dikumpul setempat. setelah selesai mengutip buah, mereka membawakan buah-buah itu kerumah kamu dan menjualkannya kepada kamu dengan harga yang melebihi harga pasaran. dan kamu dengan bangganya membeli buah itu.

soalan cepu emas, siapa yang untung? kamu, tuan tanah atau pekerja?



nota kaki : jika masih tak faham, sila tukar perkataaan 'kamu' kepada rakyat dan perkataan 'pekerja' kepada kerajaan. selamat berfikir.