Monday, June 27, 2011

gelombang kuning...

Aku rasa rakyat Malaysia sudah bangkit dari tidur. Ramai teman-temanku yang dulu tidak ambil tahu tentang politik, sekarang berapi-api bercerita tentang BERSIH. Berapi-api cerita tentang keburukkan kerajaan.

Dengar cerita 4 buah kereta nak gerakkan ke BERSIH kali ni. Betul ke tidak aku tak ambil perduli. Kerana bagi aku, mereka sudah sedar tentang realiti sekarang sudah memadai. Sudah memadai jika mereka hanya benci sistem yang berjalan didalam kerajaan Malaysia ini tanpa sebarang aksi.

Anak muda sekarang sudah bangkit. Sudah pandai menilai. Bukan seperti dulu. Tekanan demi tekanan mereka sudah rasa. Perit. Minyak naik. Gula naik. Harga makanan naik. Barang-barang keperluan naik. Senang cerita semua benda sudah naik.

Pernah sekali diumumkan di dalam berita yang Petronas untung berbilion ringgit. Selepas (lebih kurang) 2 bulan kemudian, harga minyak dinaikkan dengan alasan kerajaan takde duit. Aku tidak sempat untuk mengambil keratan akhbar yang mengatakan Petronas untung berbilion itu. Jika tidak aku boleh post disini.

Kerajaan sangat takut jika rakyat bangkit. Merka takut terjadi seperti di Mesir, Tunisia dan beberapa negara lagi. Najib takut dibicara seperti Mubarak. Rosmah takut harta dibekukan. Lalu pelbagai cara mereka guna untuk mengotorkan BERSIH. Melalui akhbar yang berat sebelah, media elektronik dan lain-lain. Demo bukan budaya kita, demo akan menyebabkan huru-hara, demo menyusahkan orang ramai, demo itu demo ini. Tidak kurang juga mahasiswa tolol muncul membuat conference hentam BERSIH. Suam tuduhan suda terjawap. Tapi masih ada lagi yang percaya dengan Utusan, berita harian dan sebagainya.

Jika demo bukan budaya kita, kenapa dulu umno buat demo emnentang British? Jika demo akan menyebabkan huru hara, suruh lah polis berkawal, bukan suruh polis yang buat huru-hara. Jika demo menyusahkkan orang ramai, lain kali haramkan sekali perarakkan maulidur Rasul, Le Tour De Langkawi, Perarakkan Merdeka, Taipusam dan sebagainya.

Yang peliknya, bukan hanya BERSIH saja yang akan buat demo pada hari itu, tapi PERKASA dan Pemuda umno. Tapi kenapa hanya penyokong BERSIH saja yang ditangkap? Ibrahim Ali terang-terang mengeluarkan kata-kata bersifat rasis masih tidak lagi ditangkap. Sah kerajaan berat sebelah dan kerajaan takut dengan kebangkita rakyat Malaysia. Sudah jelas. Sudah terang. Tapi masih lagi ada yang tidak setuju dengan BERSIH.




Kalau susah nak bersihkan kekotoran dengan cara lembut, gunalah sabun dan sental dengan kuat.

No comments: