Wednesday, January 18, 2012

kene lebong tapi tak sedar-sedar lagi...

Berita muka depan akhbar tempatan menyiarkan berita tentang DRB-Hicom beli Proton. Hahahahah. baru minggu lepas orang proton menafikan ada ura-ura Proton akan dibeli. Siap Tang Chong Motor pun keluar statement yang dorang tak beli Proton. Tapi last2 Proton dibeli juga oleh kapitalis lahanat.

Apa yang aku kesah sangat pasal mende ni? Mai sini nak habaq mai. Dah kalau kapitalis swasta yang pegang dalam sesuatu perniagaan, pasti harga akan naik. Bayangkan Proton dibawah GLC pun dah mahal, inikan pula Proton dibawah syarikat swasta. Di Mesir, kereta Proton dijual labih murah sebanyak 2 kali ganda dari dijual dinegara pengeluar sendiri. Aku percaya lepas ini pasti harga kereta akan naik atas alasan meningkatkan mutu pengeluaran, atau dengan pe;bagai alasan untuk menipu. Tak silap aku DRB-Hicom tu kompeni kroni. Kalau salah, tolong betulkan. Kalau betul itu kompeni kroni, nah, siapa yang untung? Rakyat atau individu?

Tapi apakan daya, orang kita masih tak sedar. Masih bodoh kerana diri sendiri. Kenapa aku marah sangat? Macam aku tulis kat atas tadi. Proton itu guna dana duit kerajaan. Bina empayar untuk rakyat. Tapi akhirnya, individu yang untung bila Proton, hak rakyat Malaysia dijual secara tidak meminta pandangan rakyat. Ini yang dipanggil gila babi. Jual harta rakyat sewenang-wenangnya. Proton adalah salah satu projek untuk menguntungkan rakyat. Agar rakyat tidak perlu terbeban dengan kadar cukai yang tinggi apabila membeli kereta inport. Tapi sejak akhir-akhir ini, rakyat dibebankan dengan harga kereta yang mahal. Kamu tahu, harga kereta Proton Persona rm80ribu? baik tambah lagi rm20ribu, boleh beli Evo Lancer. Mutu lebih terjamin, barang spare part murah dan senang dapat serta berkualiti tinggi. Sama juga dengan kereta Hyundai dan Kia.

Baru-baru ini aku ada menonton video dalam youtube tentang ayahnda dari 1 kumpulan pertubuhan pro melayu mengamuk selepas mereka sedar kerajaan tipu mereka. Hhahahah, baru sedar selama ini bertahun-tahun kene tipu? Selama ini tak sedar atau xtaw yang diri kene diperbodohkan? Dah la kene tipu dengan bangsa sendiri. Lagi sadis. Tapi ok la dari ramai orang lagi yang tak sedar kene lebong. dah la kene lebong, pastu diperbodohkan macam lembu. Harap tulisan ini dapat membuka minda masyarakat kita. Semoga Tuhan memberi rahmat keatas bumi ini agar segala parasit, lintah dan nyamuk dihampuskan dimuka bumi Malaysia. Amin.

3 comments:

Ahmad Nizamuddin Abdullah said...

tulisang making mantop! bagus. terpana.

Siti said...

DRB-Hicom la. Tan Chong Motor.bukan Tan Cheng Motor.

Wei..silabetulkanejaang mu itu. Saloh tulis faktabuleh kena dakwa ok.....

Hahahahaa...

kerk said...

nizang, terima kasih...

kak ti, saloh... nk wat gane..
hahahah...