Friday, June 5, 2009

yang mane haram?

selamat malam. mase aku menulis ni, jam menunjukkan 1.09 pagi. tapi, tetibe je otak aku x berfungsi. tadi dalam kereta, banyak plak idea nk tulis ape malam ni. konek btol. aku baru balik dari chalok. kazen aku kawen malam ni, tapi luse baru kenduri. sampai je kat umah, aku terus on PC aku. nk test masuk internet. sebab aku baru beli cable LAN kt tempat aku praktikal dulu. murah gile, harge tulis rm48, tapi aku dapat rm12. kapitalis sial!!!. bukan pendek kabel tu. dalam 7 meter gak. mcm mane la x kaye. tapi gaji pekerja still bawah rm600. tp tu dlu r, skrang x taw r. arap2 dh naek. haaa... aku baru ingt nk tulis ape. aku nk tulis pasal pak cik2 dan mak cik2 yang suke sangat membebel kat anak muda.

contoh pertama. seorang pak cik sedang merokok di sebuah kedai kopi di sebuah kampung, bercerita tentang masalah anak2 muda (kononnya) pada arakiran ini. biasanya suara sumbang ini berbunyi: " tgok anak muda sekarang, minum arak, berzina, x ttup aurat,bla, bla. dan bla lagi". tapi ironi nya si pak cik ni isap rokok, sembahyang x cukup. dan si mak cik plak x ttup aurat, mencarut, mengumpat dan sewaktu dengannya. pak cik, rokok ni halal atau haram? biar aku jawab. rokok ni haram. ko cakap anak muda rosak sebab minum arak sebab arak tu haram. ko plak isap rokok bleh plak. x haram ke? mak cik2 plak sibuk cakap anak si polan si polan dedah aurat la, pkai seluar nampak sepender la, pkai baju nampak tetek la, tapi masing2 x ttup aurat plak. dengan rambut macam nenek kebayan. x pe plak?

bagi aku, org tua ni adalah satu komoniti yang hanya pandai menuduh tanpa memeriksa. serkap jarang. lagi2 la yg jenis lebai. pntang sikit, dah hukum org sana sini mcm tuhan. pastu maki2. ni ke islam ajar? maki org kalu wat dosa/salah? bukan ke islam ajar berdakwah dengan lemah lembut? dh tu kenapa maki2? pendapat aku, dorang ni dh rase mcm best. mcm la dorang je pahala banyak. koya!!!. bagi aku, mereka2 ini adalah pelampau agama. setuju x?
aku bukan nk jadi anti agama. aku masih percaya agama dan islam tu agama aku. tp btol ke care mereka ni? mcm momoy ckp ari tu. rumah sewe die kene rush sbb disyaki ade budak laki dalam rumah tu. padahal xde. nak jadi cerita. 3 pelampau agama ni masuk dalam rumah tanpa pegawai wanita. dh la bagi salam lepas masuk rumah. sape ajar ko masuk rumah baru bg salam? bongok. kalu ikot prosedur yang btol, nk tangkap orang khalwat kene ade pegawai lelaki n wanita. tapi ni ade 3 ekor burung yang nak tunjuk kuasa. pastu tuduh2 plak pkai pakaian seksi la, menjolokan mate la. tak ke bengong, kan tu rumah pompuan. pakai singlet @ simis ok r tu. cakap orang agama, tp aurat antara pompuan dengan pompuan pom x taw. dasar brengsek.

aduh, jauh plak aku koner. kat mane ek? haaa... korang pernah terpikir x kenape remaja lebih suke berkawan dari dok rumah ngan famili. sebab famili mengongkong.sebab famili tak havoc, sebab famili x spoting. pernah ko bergurau ngan ayah ko? mak ko? x kan? keluarga yang bergurau senda itulah keluarga yang aman dan harmoni. mcm aku sendiri. mane pernah bergurau ngan ayah aku. mcm mane nk grau. tgok die pom aku seram. hahahaha... mak aku pernah r. mcm aku cakap tadi. kenape remaja lebih suka berkawan. sebab rakan2 memahami jiwa remaja yang ketika itu memberontak dan sedang berlajar erti kehidupan. aku sendiri memang lebih selesa bersama kawan sebab mereka memahami. jadi, jalan penyelesaiannya, jadikanlah keluarga anda dalam aman dan harmoni dengan gurau senda. sebab gurau senda adalah salah satu faktor merapatkan silaturahim. x caye, ko g tanye doktor fadilah kamsah. k cow, laen kali aku tulis lagi...

No comments: