Friday, September 11, 2009

capitalist multinasional

rabu lepas aku bersiar-siar dengan temanku, buja di bandar kuala terengganu. buja teruja dengan sendel (sandle) yang di jual di al-ihksan. selepas terawikh kami terus ke bandar sekali lagi utnuk melancarkan rancangan buja tersebut. dapat la sendel tu. mase tu kami berada ni al-ihksan di jalan air jernih, aku pom meringankan kaki ke kedai converse berhampiran dengan plaza perdana. tapi alangkah terkejut bila kedai itu telah tutup dan dialihkan ke kedai muzik originally sound. sape2 yg dok K.T kenal r kedai muzik nih. kedai tu skrang jual 2 bende. keset dan pakaian. aku pom try r masuk kedai tu. ternyata untie yg jaga kdai tu masih ingat akan aku. kami berbual kosong sebentar. aku pom try r tnye bkpe kdai jadi laen gini. dengan sinikal die berkata," biase r orang teganu, nk beli brang kt mysin, kt giant. ade blake kt mydin ngan giant. x g dah kedai gini".

ternyata, bukan sahaja peruncit biasa yang terasa dengan keadaan begini, malah peniaga besar pom turut merasakan kerugian. ramai mana yang merungut kedai mereka tidak laku sejak bukanya mydin mall dan giant. peniaga di kedai pasar payang, pasar bukit besar dan juga pasar losong. di mydin beranika barang. dari makanan basah, makanan kering, barang dapur, pakaian, alatulis, perabut dan pelbagai. senang kate, g mydin buleh beli blake. xyah g mari, g mari nk beli barang. senang kepada pengguna, tapi sukar kepada peniaga...

No comments: