Monday, October 10, 2011

belanjawan bajet. bajet la sangat...


Beberapa hari yang lepas, kerajaan telah bentang bajet untuk 2012. Aku tak tahu la mereka bentang atau baru cadang. Sebab segala proses belanjawan ini, orang atasan je yang menentukan. Bukan rakyat.

Pertama kali aku lihat siaran belanjawan ini semasa aku nak draw duit di lobby kampus aku. Dan aku dapat tahu yang najib nak bagi subsidi lebih untuk barang tertentu. Ada yang gembira dengan berita ini. tapi mereka tidak sedar yang berita ini adalah berita sedih. Kerana subsidi hanya menuntungkan pihak kapitalis saja.

Subsidi ini datang dari duit kerajaan. Mana kerajaan dapat duit itu? Salah satu income adalah dari cukai. Apa itu cukai? Cukai itu adalah biaya yang dibayar oleh individu kepada kerajaan atau syarikat pemodal. Ia sama saja, yang adalah untung saja.

Harga gula tanpa subsidi adalah rm1.80. Dan kerajaan bagi subsidi rm0.45 untuk menampung 'beban' rakyat. Jadi, para pemodal masih lagi jual rm1.80 bukan? Siapa yang untung? Kedua-dua? Tidak, kerana duit subsidi itu adalah duit rakyat. Cuba lihat ini. Kerajaan memberi duit subsidi untuk menampung harga gula. Dan cuba tukar perkataan subsidi kepada rakyat. Apa yang terjadi? Ternyata yang untung hanya pihak pemodal. Bukan kita. Ia sama saja seperti kita membeli gula dengan harga rm1.80.

Kali kedua aku lihat siaran ini dihospital. Masa itu najib umumkan untuk menaikkan gaji para ahli parlimen. Task cukupkah gaji selama ini? Gaji rakyat tak dinaikkan (betulkan aku jika aku salah, sebab setakat ini tiada lagi berita yang aku dengar yang kerajaan naikkan gaji rakyat, cuma bonus sahaja yang diberi). Kata rakyat didahulukan. Mana dia? Dengan subsidi? Mansuh yuran sekolah yang terlalu umum? Yuran sekolah juga satu hal. Umum mansuh, tapi terlalu umum. Adakah semua sekolah? Yuran sekolah yang mana? PIBG?Pendaftaran? Yuran buku?

Najib juga umum yang nak bagi duit buku kepada mahasiswa/siswi sebanyak rm200. Aku suka juga bila mendengarnya. Tapi untuk semua pelajar ke? Untung la pelajar yang kaya dapat juga. Jadi, apakah pendapat anda tentang belanjawan 2012? Best? Bagus? Mereka sedang memancing ikan. Tapi tidak tahu lagi mereka dapat ikan kecil atau besar. Atau tak dapat langsung. Bagi aku, belanjawa ini sedikit pun tidak membela rakyat, kerana pada asasnya, mereka membelakangkan rakyat dalam proses belanjawan ini.

sekadar gambar hiasan

No comments: