Monday, October 17, 2011

assalamualaikum , aku Amerul...

Sangat hebat semalam. dapat ketemu seorang artis yang sangat rendah diri. Dan aku rasa, tiada yang sehebat dia! Kejadian itu berlaku dalam jam 10 malam selepas kami dikacau oleh abang uniform biru kerana kami ber-occupy di dataran merdeka sempena solidariti occupy untuk seluruh dunia. Dan itu adalah gangguna kali ke-2 selepas gannguan itu berjaya dipatahkan kerana dengan alasan melepak untuk melihat siaran perlawanan Manchester dengan Liverpool. Tuhan maha kaya, kebetulan siaran bola muncul dalam keadaan kekalutan.

Untuk meredakan keadaan, masing-masing berpecah dengan membuat aktivit masing-masing. Aku dan Hocy melangkah kearah tebing. Tapi datang idea untuk pusing balik ke tempat tadi untuk membuat lakonan. Kami menghampiri sepasang suami isteri yang melihat gelagat polis tidak jauh dari tempat kejadian. Kami berlakon dengan bertanya apa yang berlaku. Dan ternyata mereka tidak tahu apa-apa tentang occupy.

Dah puas kami berlakon, kami gerak ke tebing untuk minum. Dalam melepak disebuah direstoran ditebing, aku ternampak kawan aku, Amin Landak, yang juga occupier di meja belakang. Aku ke meja dia untuk mengajaknya duduk bersama kami, tapi aku baru sedar yang dia bersama seorang yang istimewa. ya, pelakon yang aku sebut diatas. Aku pada mulanya tidak perasan kerananya memang kulitnya gelap, tambah lagi keadaan di meja mereka itu gelap dan dia berkepala botak. dia menghulurkan tangan dan berkata," Assalamualaikum, aku Amerul". Aku dengan biasa menjawap salamnya. Selepas itu baru aku teringat yang dia itu seorang pelakon. Agak kaku juga aku melihat pelakon, kerana aku jarang melihat pelakon. Lebih-lebih lagi bersalam.

Tapi artis ini cukup istimewa keraja cara dia sangat-sangat rendah diri. Pakaian macam orang biasa, lepak dengan orang biasa dan lepak ditempat orang biasa. Sangat unik. Pernah ke korang nampak artis lain lepak warung-warung (yang seangkatan dengan dia la)? Setakat ni aku hanya nampak dia sorang je yang lepak kat warung. Yang lain aku pernah nampak kat area BB, masjid Kampung Baru dan dataran merdeka.

Agak ralat juga aku tidak melepak bersama dia kerana aku nak juga melihat watak dia macam mana diluar layar. Tapi aku tidak mahu mengacau perbincangan mereka berdua. Aku harap suatu hari aku akan dapat melepak bersama dia juga.

Sebelum balik rumah, kami ada bercakap pasal Amerul dengan Acong(penulis skrip cerita Gadoh). Dan watak dia amat menarik dan untuk trivia korang, Amerul lebih hebat lakonannya berbanding Bob(Zahiril Adzim). Aku cuba muaturun filem kedua-dua manusia ini untuk membuat perbandingan, adakah cerita itu benar yang Amirul lebih hebat dari Bob. Sebab aku minat Bob sebab die hebat, dan kalau betul cerita itu, aku perlu juga meminati Amerul.




Amerul bersama (mungkin)peminat.

4 comments:

FastRi said...

kool. aku pulok baru jugoklah bersalam dgn 'ustaz amirul'. kah kah

kerk said...

ustaz amirul?
hok mane tu?

FastRi said...

cite ustaz amirul. haha

kerk said...

jupe kt mane?