Wednesday, October 19, 2011

weh puki, kau nak main lagu atau main puki?...

Semalam aku masuk pertandingan BOTB. Tapi main secara akustik je la. Kami main lagu medley, dan diubah sehari sebelum pertandingan itu. Memang agak kelam kabut. Tapi akhirnya siap juga lagu medley itu. Semalaman kami praktis. Semester lepas kami dapat nombor 2. Dan kami janggakan kami akan dapat nombor satu. Itu jika mengikut statistik la. Tapi kalau ikot Tuhan, Dia yang tentukan segalanya.

Pertandingan itu bermula pada jam 2.30 petang di Bestari Hall. Kami grup yang ke 7 dari 8 buah band. Dalam menunggu giliran kami, kami praktis sekejap. Lepas jamm 2 kali, kami masuk balik dalam dewan untuk menyaksikan persembahan rakan-rakan. Ada yang betul-betul berbakat. Ada yang tidak.

Akhirnya sampai juga giliran kami. Tapi belum apa-apa 2nd gitaris kami dah buat hal. Die suruh aku guna gitar lain sebab dia nak guna gitar yang lain. Sebelum ini, kami dah setting baik dengan 2 gitar. 1 gitar aku, 1 lagi gitar pinjam. Tappi last minit die suruh aku tukar. Pada mula-mula aku tak nak, tapi terpaksa akur sebab nak jaga tuning gitar. Biasa la, bila guna gitar orang lain ni, jadi tak selesa sikit.Ah, lantak la, aku pun bedal je.

Tapi yang aku bengang, baru masuk lagu je, 2nd gitaris aku buat hal, silap main lead. Aku buat-buat cool je dulu. Tapi bila masuk part yang tengah-tengah, die buleh pulak lupa pulak kord. Aku dah hangin satu badan. Nak maki je depan-depan. Dan ayat yang bermain-main dalam kepala otak aku adalah macam tajuk entri ni. Puki betul, aku dah cakap praktis betul-betul. Sekarang dah bermasalah. Kalau die je yang salah kord takpe lagi. Ni sampai aku tergagap-gagap sampai ngan aku sekalai salah kord.

Aku rasa kami takkan menang. Kalau dapat nombor pun sebab krebiliti vokalis kami. Dia memang power. Lepas abis je perform, aku terus packing gitar dan terus blah. Malas aku nak layan. Dah takde mood. Pemenang akan diumukan pada jumaat ni sempena penutup minggu openday. 1 silap 2nd gitaris kami tu adalah takde preperation yang baik sebab guna gitar orang. Orang lain sibuk praktis lagu, dia sibuk cari orang nak pinjam gitar. So, moral cerita ni, praktis la baik-baik dan beli gitar sendiri kalau nak jadi profesional dalam bidan hiburan.

2 comments:

Siti said...

mende hal carut2?

kerk said...

luahan perasaan...
hahahaha...